fredag 12. august 2011

Te paa uruguayisk vis



Mate drikkes gjerne hele dagen lang i Uruguay... Den tilberedes og drikkes fra et gresskarskall. Og sendes fra den ene til den andre og alle super i seg fra samme "sugerör". Det er en tillitsaerklaering aa faa vaere med aa dele en mate. Da er man innlemmet i deres krets om jeg kan si det saann.
I dag fikk vi vaare med aa dele denne drikken, teen.
Smaker egentlig som grönn te.
Man heller paa vann etterhvert som man vil drikke. Og da bare nok vann til en munnfull.
(Derfor termosen.)

Jeg vil kjöpe meg en slik kopp en dag. Og dele mate med mine gode venner. For vennskapets skyld.

2 kommentarer:

siddisisalou sa...

Mate er også vanlig å drikke i Argentina, og hver gang jeg ser noen som sitter på en benk med mate kopp og termos tenker jeg - ok de er fra Argentina. Men nå vet jeg at de kanskje er fra Uruguai. Synes egentlig ikke teen smaker så veldig godt, så her er det nok samholdet og vennskapet som teller. En koselig tradisjon egentlig.

Anonym sa...

eller norske...www.yerbamate.no

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails