fredag 28. august 2009

Savner rutine...

Ferien i dette landet er ALTFOR lang... 3 mnd sommerferie for ungene er ikke sunt mener jeg. Naa har M "bare" hatt ferie siden 24.juli ettersom barnehagen holdt paa frem til dess, men fra neste aar av da han har gaatt 1 aar paa skolen blir det ferie fra ca 20.juni til midten av sept...
Ja, jeg kan si at det ikke mange foreldre som roper jippi over dette. 3 mnd med ungene hjemme er likt med tapte rutiner, gretne unger, rebellske unger som savner klassekompiser, og ikke minst tap av den kunnskapen de har tillagt seg gjennom skoleaaret. Studier sier at 3 mnd er saa lang tid at de faktisk glemmer mye av det de har laert. Og det er vel ikke det som er poenget med skolen?
Jaja, vi er utfordret som foreldre naar det gjelder aa aktivisere ungene. Ferietid betyr jo at mange barn er bortreiste og at det ikke er saa mange igjen aa leke meg i nabolaget.
Foreldre blir barnas lekekamerater og alle med barn vet hvor "slitsomt" det kan vaere aa holde fölge med en 3-aaring...
Vi har det göy altsaa, det er ikke det. Men man blir sliten av aa leke PIRAT hele dagen, eller HAI eller DRAGE for den saks skyld. Min fantasi rekker desverre ikke til, den er mildt sagt ganske begrenset sammenlignet med en 3 aarings...
I dag har vi f.eks hatt PIRAT-tema hjemme. Siden vi ikke allerede hadde piratsverd har jeg altsaa laget et provisorisk ett i papp, dertil ogsaa en lue med paasydd dödningskallesymbol og tom en öyelapp klippet vi ut i papp. Saa har vi hört paa Torbjörn Egners sjörövervise 100 ganger! Saa har M stukket meg med sverdet sitt og jeg har rullet meg rundt i smerte paa gulvet mens han har triumfert og stukket av meg hele skatten paa 5 sölmynter som vi la i en skoeske.
Sólvmyntene var klippet ut i papp og lagt sölvfolie paa.
Naa er jeg mildt sagt helt pumpet... Men leken fortsetter altsaa i skrivends stund paa bibilioteket... Her er vi og leser piratböker og faar inspirasjon til piratfesten som vi skal holde paa M's bursdag neste mnd.
Jeg LENGTER etter skolestart og rutine:) Og kvalitetstid med ungene. Det sier seg selv at kvalitetstid ikke er mulig 24-7... Saa i kveld blir det kanskje en film for Marcus. Jaja, det er ikke saa ille heller med tanke paa alt vi har lekt til naa....
Hva syns dere om lang ferie med barn? Bare kos eller litt slitsomt ogsaa??

1 kommentar:

Mariann sa...

Hei Heidi... vi skal bo her: http://www.novarahotels.com/eng/peninsular-girona.asp
Håper det er et ok sted?? Ellers tror jeg ikke det har blitt booket noen restaurant ennå... kunne du sendt meg link igjen, så skal jeg lodde stemningen blandt girlsa :-) Heller veldig mot hus nå ja, men vi vet vel helt sikkert ila neste uke, har helt vondt i magen jeg.... men på en god måte altså. Ble visst ingen fisk på gutta, men de koser seg visst max fordet. Jeg har hatt en superdag alene med rampejenta :-O Ønsker dere en flott lørdag. KLEM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails