onsdag 19. november 2008

Dagen foer dagen foer dagen!

Snakker om nedtelling til Bergensturen, bare 2 dager igjen og vi er NESTEN i Bergen:)
Og saa har det meldt snoe!!!! Saa fantastisk, iaia Mimmi har allerede lagt planer om snoemann og lyslyktbygging paa terrassen!! Blir moro for M aa oppleve ordentlig snoe; dvs ta, smake, kaste etc!!! Og ikke bare se snoe som noe hvitt i filmen om Postman Pat!

Ellers er jeg naa endelig i land med diktene som skulle oversettes til Catalan. Det har gaatt bra takket vaere hjelp fra en profesjonell catalaner, kjaere Salva! Uten han hadde jeg sendt av gaarde noen riktig morsomme "vrier" som ville faatt enhver til aa kloe seg i hodet. Var en utfrodring siden diktene var skrevet paa nynorsk (gammel nynorsk i tillegg!)! Jeg maatte foerst oversette til bokmaal (takk og lov for ordboeker paa internett + pappa som jo er hardbarka nynorsking!), deretter til engelsk for at Salva skulle foerstaa baeret og til syvende og sist, catalan! Vel, blir spennende aa se hvor mye de betaler meg for dette...!

Fikk ogsaa nettopp tlf fra en fyr som har sett mitt oppslag om privattimer i engelsk! Han var interessert i aa moetes etter at jeg er tilbake fra Bergen:) Blir bra. Kanskje kan jeg bidra til broedet paa bordet??! Hehe!

Til slutt et dikt av Aasmund Olavsson Vinje (et av de jeg oversatte til catalan).
Det heter:

DER DU GJEKK FYRE

Dit fet gjev vaengir til foten min.
Eg elskar lufta for anden din.
Der du gjekk fyre eg etter finn, d´er store dyrnar, der du gjekk inn.
Det dansar alt det som du fekk sjaa. D´er liv i steinen du traadde paa.
I berg og skog er det liv, maa tru:
d´er so dei tala som eg og du,
d´er so dei tala som eg og du.


(Dikteren mistet sin mor som 10-aaring. Blir ansett som en trist og melankolsk dikter.)
 

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails