fredag 19. desember 2008

27 uker


Fra 27 uker og 0 dager til 27 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 1000 g
CRL: 23,5 cm
Full lengde: 32 cm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder her.

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.

Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.

Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.

Infoen har jeg hentet fra babyverden.no. Der er jeg inne titt og stadig og sjekker hva som foregaar i magen fra uke til uke:) Kjekt aa folge med paa, selv om jeg ikke er inne og leser like ofte som da jeg var gravid med Marcus. Da skjedde jo alt for foerste gang og det var ekstra spennende!
Drakk nettopp en kopp kaffe med melk og da ble det baluba i magen! Ellers har den sine vaakenperioder og mest aktive perioder paa ettermiddagen og kvelden. Det er kanskje fordi jeg er mest i ro paa disse tidspunkt at det merkes mer:)

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails