onsdag 2. juni 2010

Kulturforskjeller Norge.Spania: kjeks og mellommaaltider

Naa var jeg egentlig akkurat paa vei ut til kjökkenet for aa grave frem et par gode gammeldagse Mariekjeks:) Det er FAST rituale hver kveld til et glass melk eller varm sjokolade for min del! Det er helt utrolig HVOR MYE KJEKS de spiser i dette landet. Jeg tipper jeg har spist mer kjeks paa 3 aar enn jeg har spist i hele mitt liv i Norge. Det samme gjelder for melkdrikkingen. Det spröeste er at jeg bare drikker H-melk her. Saa godt assaa!!

Og et av de förste ord unger her laerer seg er vel sjokoladekjeks. Jepp, det er mange unger med mörk bart som virrer i skolegaarden etter skoletid:) Her faar man til og med hvitt bröd med sjokoladebiter lagt inni. Det heter nettopp bröd med sjokolade og tanken er da at ungene spiser mindre sjokolade siden de faktisk spiser bröd ved siden av. Dette er et typisk etter-skolen-maaltid.
Men de spiser annet ogsaa altsaa. Pan tomata er ogsaa utbredt og det er bröd (nesten alltid hvitt bröd) som man har skrapet en halv tomat over slik at all juicen er i brödet, deretter ringlet over olivenolje för man har lagt paa skinke eller ost f.eks.

Vi har ukeplan for etter-skolen-maaltidene for Marcus. Det varierer mellom frukt, kjeks og skiver med diverse paalegg. Det er best slik ellers maa jeg höre paa mas om bröd med sjokoladepaalegg hele uken;)

Hva gir dere barna til mellommaaltid? Og hvordan er det naa med kjeksspisingen i Norge om dagen?

8 kommentarer:

Størstepia sa...

Så moro å høre om matvanene til barna i Spania.

Her hos oss spiser vi egentlig ikke så mye kjeks. Greit å ha med hvis man er på tur, sånn hvis det er lenge mellom hvert måltid, men ikke mye sånn i hverdagen.

Småtten min kunne gjerne overlevd på is - i alle størrelser, fasonger og smaker. Nå når det er så varmt om dagen, så blir nok is mellommåltidet her i gården.
I barnehagen er de flinke og har frukt-mellommåltid 2 ganger om dagen. Det elsker småtten og kaster innpå av banan og kiwi (favorittene akkurat nå).

Ha en flott torsdag!

Klem fra størstepia

Brigg sa...

Da bor det en liten spanjol i meg..jeg er seriøst avhengig av kjeks. kaffe og kjeks dagen lang. Skylder på amming..har hørt man får et sterkt behov for sukker da. hihi..

Fin dag til Heidi!:-)

Snosen sa...

Så morsomt å høre, og jeg kjenner meg igjen. Samboeren min har en liten fetter som vet i hvilken skuff alle i familien gjemmer sjokoladekjeksene sine i!
Rart spansjolene er så usunne på frokost (søte saker) og kjeks-fronten. Men de spiser jo så mye variert ellers da.

Marianne sa...

Vi spiser igrunnen ikke så mye kjeks til hverdags (søt kjeks), men Andreas kaller knekkebrød og rugsprø for kjeks- og er superfornøyd bare det knaser:)

Ellers innrømmer jeg gjerne at av og til er det godt å ha en liten bokstavkjeks som fredsmegler...

Fru Fly * Heidi sa...

Mmm.Marie kjeks er jo godt! Jeg hadde fullstendig dilla på dem da jeg gikk gravid med Marie (passet jo fint), hun er også veldig glad i dem. Men det er utrolig mye sukker i dem, så hun får ikke det til hverdags. Tror heller ikke det er så mange jeg kjenner som gir barna så mye kjeks. Når det er sagt, er det atskillig verre ting da, og hysteri er jo ingen tjent med!:) Håper du har det bra! Klem H

Vivian sa...

Så moro å lese disse forskjeller:)
Mine barn vet ikke hva kjeks er, og hvis jeg har bakt cookies er det noe de ikke liker...
Det hørtes forresten godt ut det brødet med tomatsaften og olivenolje... mmm er litt kveldsulten nå:)

Ha det så bra! Klemmer

Jorun sa...

Jeg har inntrykk av at spanjoler generelt har et voldsomt behov for søtt, alle som en!
Jeg har kjempet i mange år, og har endelig klart å få "mine" til å spise frokost med rugbrød og pålegg...
Men skolene er veldige strenge kostholdet her, og matpakke med "søtsaker" er strengt forbudt.

ghada sa...


شركة نقل عفش
اهم شركات مكافحة حشرات بالخبر كذلك معرض اهم شركة مكافحة حشرات بالدمام والخبر والجبيل والخبر والاحساء والقطيف كذلك شركة رش حشرات بالدمام ومكافحة الحشرات بالخبر
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف خزانات بجدة الجوهرة من افضل شركات تنظيف الخزانات بجدة حيث ان تنظيف خزانات بجدة يحتاج الى مهارة فى كيفية غسيل وتنظيف الخزانات الكبيرة والصغيرة بجدة على ايدى متخصصين فى تنظيف الخزانات بجدة
شركة تنظيف خزانات بجدة
شركة كشف تسربات المياه بالدمام
شركة نقل عفش واثاث
شركة نقل عفش بالرياض وجدة والدمام والخبر والجبيل اولقطيف والاحساء والرياض وجدة ومكة المدينة المنورة والخرج والطائف وخميس مشيط وبجدة افضل شركة نقل عفش بجدة نعرضها مجموعة الفا لنقل العفش بمكة والخرج والقصيم والطائف وتبوك وخميس مشيط ونجران وجيزان وبريدة والمدينة المنورة وينبع افضل شركات نقل الاثاث بالجبيل والطائف وخميس مشيط وبريدة وعنيزو وابها ونجران المدينة وينبع تبوك والقصيم الخرج حفر الباطن والظهران
شركة نقل عفش بجدة
شركة نقل عفش بالمدينة المنورة
شركة نقل اثاث بالرياض

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails