onsdag 22. september 2010

Slaa et slag for squashen

Jeg syns noe av det mest spennende med middelhavs matkultur er maaten de bruker grönnsaker paa.
De er flinke aa lage supper/kremer/pureer.
Her fölger en oppskrift som i löpet av kort tid har rukket aa bli en av mine absolutte favoritter.

Superenkelt og lurt og lett aa lure i barna. Det gir jo ogsaa et pluss i kanten, eller hur?

Squashsuppe med curry:

Til 4-5 pers:

1 kg squash
1 lök
1 hvitlökfedd
1 ss olivenolje
2 ts curry
1/2 l vann
2 kremige naturell yoghurt
salt og pepper.

Vask og del squash i biter. Skjaer lök og hvitlök i biter og stek disse gylne i olivenoljen over svak varme.
Sleng i curry og la det surre i noen minutter til. Sleng saa i squash og vann. Salte.
La koke 15 min til squashen er myk. Lag en puré av dette med stavmikser (sett til avkjöling. Jeg gjör ikke dette siden jeg syns den er god varm ogsaa.)
Tilsett yoghurtene naar suppen er kald (eller varm om du vil) og bland godt.
Det var det:)

Kjempegodt med krutonger til.
Kan bare si at Adrià loves it!

1 kommentar:

mona sa...

Mm.. Det hørtes godt ut!! Selv om jeg egentlig ikke er så glad i suppe, så fristet dette. Kanskje jeg må prøve den en dag!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails