fredag 26. februar 2010

Oppskrift!

mousaka

Her kommer en inspirasjon i form av en oppskrift til dere som vil gi dere hen til grönnsakenes utrolige smaker og deres herlige egenskaper og ikke minst deres evne til aa gjöre oss mette paa den behagelige maaten, uten aa maatte innta sofaen horisontalt rett etterpaa… (hörtes dette for mye ut som religion…, hehe?!)

Saa altsaa:

Til 4-6 pers

2 auberginer

2 middels store squash

2 röde paprika

2 mellomstore lök

400 gr tomatsaus

2 egg

2 greske yoghurt

50 gr ost (jeg brukte mozarella)

2 hvitlöksbaater

1 lite glass hvitvin

6 ss olivenolje

1 ts törket timian

Del auberginene paa langs, 0,5cm tykke. Strö litt salt over slik at vannet kommer ut av dem. La ligge i en sil eller paa en plate slik i 30 min. Del squash i avlange skiver, samme tykkelse som auberginene. Paprika kuttes ogsaa i middels store biter. Löken kuttes i skiver, og hvitlök i smaa biter. Naar auberginene er ferdige skylles de i vann og törkes paa kjökkenpapir.

I en form heller du vin, olje, salt, pepper og timian. Over dette danderes alle grönnsakene. Bak i ovnen paa 220 grader i 30 min. Halvveis i steketiden röres det rundt i grönnsakene. (jeg blandet ogsaa för jeg satte inn i ovnen slik at alle grönnsakene fikk litt vaeske paa seg). Da det er ferdig helles halvparten over i annen skaal. Hell tomatsaus over grönnsakene i formen og legg over siste lag med grönnsaker. Miks egg med yoghurt og hell over til slutt. Ost paa toppen. I ovnen paa 180 grader i ca 30 min til.

Et tips er aa holde igjen litt paa tomatsausen saa det ikke blir for flytende. Kommer jo an paa hvordan du liker det da, men jeg foretrekker at den er litt fastere i fisken jeg da:)

Dette var ikke vanskelig med tar jo litt tid! Men som en helgerett kanskje det passer bra?

LYKKE TIL OG NYYYT!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails