torsdag 21. mai 2009

Internasjonalt matmarked og litt annet snikksnakk

I ettermiddag arrangerte skolen min (der hvor jeg har studert catalan) matmarked med matretter fra ulike land! Det var mye mat fra Argentina og afrikanske land. Mye risretter med fisk og kjoett og endel soetsaker som kjeks, ostekaker, crepes etc.
Ettersom vi hadde en veldig sen lunch i dag (forklarer senere!) var vi ikke saa sugen paa type middagsretter, men gikk rett paa de soete tingene! Proevde meg paa argentinske kjeks og de var veldig gode. Og saa ble det et stykke ostekake ogsaa! Men det gikk ned paa hoykant hos en viss Mr Marcus...!
Kjopte ogsaa en drikk som var laget av mynteté blandet med litt presset sitronsaft og en aning sukker. Den ble servert kald og den kan anbefales:) Veldig godt og leskende paa sommeren.
Traff masse folk jeg kjente igjen fra skolen saaklart saa det ble en veldig sosial stund. Mine foreldre har naa faatt ansikt paa mange mennesker som jeg har nevnt for dem tidligere.
Her er vi med Diarra fra Senegal med hennes nydelige datter:)
Vi gikk i samme klasse i mange mnd. Og jeg ante ikke at Diarra var gravid foer hun var 7 mnd gravid, det syntes bare ikke...!

Vel, grunnen for at vi hadde saa sen lunch, nemlig halv 5, var altsaa litt min feil... Jeg tok nemlig med mamma og pappa paa Espai Girones som er et stort handlesenter litt utenfor Girona (anbefales for alle shoppinglystne som besoeker Girona), mamma ville se paa et par ting, og jeg likesaa:)
Vi kom oss sent avgaarde pga diverse bleiebytter, bilvask og annet som maatte gjoeres foerst. Deretter maatte det fylles bensin og det gaar jo litt ekstra tid naar denne damen glemmer hvilken side bensinlokket er paa og maatte vende bilen for deretter aa faa troebbel med det nye bensinlokket vi fikk etter at vi var paa sykehuset og foedte Adrià og noen stjal nettopp dette... Helt utrolig ting aa stjele spoer du meg!
Vel fremme etter et par nestenkollisjoner ( for folk kjoerer jo fader meg som svin her...) ble det speed-shopping paa H&M og Yves Rocher. Mamma kjoepte masse produkter paa sistenevnte og jeg fikk alle poengene paa kortet mitt. Dessuten har den butikken avtaler at dersom du handler for en viss sum faar du ekstra gaver. Saa mamma fikk med seg en liten parfyme og et straanett ekstra + titalls proever paa parfymer! Slikt liker jeg.
Jeg fikk ogsaa kjoept meg en fin enkel sommerkjole paa H&M. Den er laaaang og blaa med stropper som knytes i nakken. Den blir fin baade til hverdags og litt fint eller eventuelt strand. En skikkelig kombikjole.
Vel, da vi endelig skulle sette nesen hjemover klarer fru null i retningssans aa ta feil avstikker ut fra senteret saa vi havner i Girona sentrum etter aa ha virret rundt i oerten rundkjoeringer og 4 eller 5 runder i noen av dem for aa proeve aa finne riktig vei ut... Herregud, jeg ble saa svett av denne kjoeringen og mine foreldre som maste i baksetet om at vi burde stoppe og spoerre etter retningen... Men det kom jo ikke paa tale, dette skulle jeg klare selv, og jeg syns jo hele tiden at jeg kjente meg litt igjen. Jaja, etter 1 time var vi vel hjemme igjen i Banyoles; svett og i lettere daarlig humoer (det siste gjelder bare for meg, tror mine foreldre var mest lykkelige for aa ha overlevd denne utflukten...) for naa ble det jo bare aa hive i seg den deilige blekkspruten som Salva hadde staatt og laget til...
Herregud, AKKURAT naa sitter vi i stummende moerke... ser ut som en sikring har gaatt her ja! Eneste lys er fra datamaskinen, hehe!
Maa nok gaa og assistere litt da...!
Natta alle sammen.

1 kommentar:

mariann sa...

Hadde du en god oppskrift på patatas bravas???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails