tirsdag 27. januar 2009

Paella i Banyoles!

Hei igjen Sissel!
Det er slik at paella originalt sett er fra Valencia-omraadet og der er det mulig aa finne paella paa hvert gatehjoerne mer eller mindre. Og sikkert den beste!
Her er det derimot mer vanlig mer risretter i ulike varianter; det kan vaere med fisk/skalldyr (helst langs kysten) eller kjoett. Men ikke den typiske paellaen. Dersom dere drar til Pals som ligger ved kysten er det en restaurant der som serverer god skalldyrspaella! Den proevde jeg selv foerste gang jeg var her!
I naerheten av Banyoles, noen faa km opp i fjellet ligger en sjarmerende restaurant som heter "la torre" (ligger i Pujarnol). Der var vi paa min bursdag og spiste ris "mar y muntanya" ("hav og fjell = blanding av fisk og kjoett. Den var GOD!! og kan absolutt anbafales). Restauranten ligger i et gammelt, gammelt hus i veldig sjarmerende omgivelser.
Ellers fins det en annen god og velrennomert restaurant midt i Banyoles ikke langt fra Placa Major som heter "La magrana" som er verdt et besoek. De har mer moderne retter paa menyen, men er et bra sted aa gaa for lunch da de har 3-retters for ca 12 euro. Restauranten er derimot liten og kanksje skal man reserverer bord foer man gaar dit for aa vaere paa den sikre siden!!
Det fins ogsaa en Michelin-restaurant her som heter Ca l'harpa! For den som er interessert i den typen opplevelser:) (har selv IKKE vaert der ennaa!)
Fins ogsaa noen smaa litt "brune" tapasbarer ved Placa Major. Her er det uansett fint aa sitte ute dersom solen skinner (noe den ofte gjoer!), ta en oel, en tapas eller bare en kaffe! Det gjoer vi ofte:)
Ta gjerne kontakt med meg paa min mail: Heidimw77@hotmail.com foer dere kommer! Vil gjerne treffe deg om det passer slik. Ikke hver dag det er Norgesbesok i Banyoles. Hadde vaert kos aa praktisere norsken min igjen!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails