torsdag 16. april 2009

Pupp i offentlighet

Har i dag vaert ute en tur i "finvaeret" trodde jeg! Var optimist her paa morgenen da jeg saa solen skinne og tok paa meg 3/4-arm! Det blaaste imidlertid kaldt og ble fort overskyet, saa jeg ble fort den der typiske turisten som jeg selv kaller de som ser nordiske ut og som gaar med sandaler og t-shirts naar spanjolene fortsatt anvender vinterkaapen;) Hehe!

Det er ikke mange moedre jeg ser som ammer babyene sine i full offentlighet her i Banyoles. Jeg virker aa vaere den eneste som ikke har problemer med aa vise pupp i offentlighet. Vel, det er jo ikke slik at jeg "flekker" pupp heller da, gjoer det hele ganske diskret, men de som VIL se pupp kanksje ser litt pupp, men det driter jeg i. Orker liksom ikke gaa hjem heller da hver gang A skal ha paafyll.
Men det er en merkbar forskjell mellom catalanere og nordmenn syns jeg da paa det omraadet. Her er de veldig mye mer private og ikke minst beskyttende (overbeskyttende spoer du meg!) naar det handler om babyene sine. Og de virker aa bekymre seg mer for barna, og er dessuten mer opphengt i hva ulike barneleger sier om hvordan man skal oppdra barn etc...
Her er et vanlig spm: er du for Estivill eller Gonzales?? To pediatre med vidt forskjellig perspektiv paa barneoppdragelse. Estivill: radikal, Gonzales overbeskyttende.
Vel, vi er et sted midt i mellom, men heller vel mer over til Estivill, spesielt naar det gjelder barns soevnmoenstre. Han sier at man skal la barne skrike, men at man skal gaa inn paa rommet og snakke til barnet med jevne intervaller. Slik laerer barnet seg aa sove selv i egen seng. (Boken heter foroevrig "God natt og sov godt" av Eduard Estivill).
Gonzales tillater mer samsoving med barnet og sier at dette er vel og bra...
Har dere noen filosofi som tilsvarer noen av disse hva gjelder oppdragelse?

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails