mandag 20. april 2009

Sitronkjeks:)

Vet ikke hva som skjedde med kamera/minnekort/photoshop/(eller meg?) men fikk ikke til aa snu dette bildet...
Uansett, jeg syns "innpakning" er viktig og la kjeksene i denne vasen med en lilla snor rundt! Naa staar de fremme paa kjoekkendisken og frister:)
De ble GODE!

Oppskriften fant jeg i Spanske ¡Hola! og er som foelger:
250 gram hvetemel
100 gram sukker
en knivspiss salt
1 egg
65 gram smoer
1 sitron (jeg brukte 2)

Bland sukker, salt og egg og visp til blandingen blir hvitaktig.
Bland i mel litt etter litt. Bland i mykt smoer i smaa biter og kna til deigen blir jevn.
Kjevl ut og stroe sitronskall fra 1 (2) sitroner over. Gaa over igjen med kjevlen slik at sitronskallet gaar godt inn i deigen. Deigen knas sammen paa nytt og settes til hvile 1 time. Deretter kjevles deigen ut til 3mm tykkelse og det stikkes ut figurer.
Stekes i ovnen paa 200 grader i 12-15 minutter.
(Jeg tok ut kjeksene da de ennaa var hvite, da beholdt de mest av sitronsmaken).

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails